I denne artikkelen forklarer jeg to viktige begreper innen digital markedsføring: SEO og AEO. Som gründer er det viktig å forstå disse begrepene for å få flere besøkende til nettstedet ditt, sosiale medier og lykkes med din digitale markedsføringsstrategi.
Du har kanskje allerede hørt om SEO, men AEO er relativt nytt og stadig viktigere i dagens digitale strategier. La oss se nærmere på hva de betyr og hvordan du kan bruke dem til din fordel!
SEO vs AEO: Hva er forskjellen, og hvorfor er det viktig?
Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering. Det handler om å optimalisere nettsiden din slik at den rangerer høyere i søkemotorer som Google. SEO gjør nettsiden din både brukervennlig og relevant for søkemotorenes algoritmer. Dette inkluderer alt fra søkeord, metatagger, bilder, video og innholdsstruktur til teknisk ytelse som hastighet og mobiltilpasning.
Hvorfor er SEO viktig?
Jo høyere du rangerer i søkemotorer, desto mer trafikk får du til nettsiden din. Mer trafikk betyr flere potensielle kunder. For online bedriftseiere kan SEO være en av de mest lønnsomme og kostnadseffektive måtene å tiltrekke seg kunder på over tid.
Eksempel på SEO:
La oss si at du er en coach. Du ønsker å tiltrekke deg klienter som søker etter "coaching for stressmestring". Da kan du lage en nettside med optimaliserte søkeord. Dette inkluderer å skrive en blogg med titler som: "Hvordan coaching kan redusere stress" eller å lage landingssider som nevner "coaching” og “stressmestring" i overskrifter, bilder og tekst.
Bildet viser søkeresultat for "coaching stressmestring" fra Google søkeordplanlegger
Som du ser av bildet, har ordene "coaching" og "stressmestring" høy rangering på Google. (Kilde: Google søkeordplanlegger)
Enten du er coach eller ikke, er SEO nyttig for alle som ønsker synlighet på Google og andre søkemotorer. Blogging er en super måte å få synlighet på Google, og noe jeg anbefaler som en del av en helhetlig digital markedsføringsstrategi.
Jeg har blogget om "helhetlig digital markedsføring", og pga SEO rangerer bloggen høyt i Google:
Bildet viser at jeg kommer øverst på første side av Google, etter annonser og "Mer å spørre om".
Dette bringer oss over på AEO:
Hva er AEO?
AEO, eller Answer Engine Optimization, handler om å optimalisere nettsiden din for å gi direkte, presise svar på spørsmål som folk stiller i søk eller via stemmeassistenter som Siri, Alexa og Google Assistant.
Med andre ord: AEO er ikke bare opptatt av å få folk til å klikke på nettsiden din, men å sørge for at søkemotorer kan hente ut et konkret svar fra innholdet ditt – og vise det direkte i søkeresultatene.
Hvorfor blir AEO stadig viktigere?
Tenk på hvordan søkevanene våre har endret seg de siste årene. I stedet for å skrive "beste nettsideplattform 2025" i Google, spør vi kanskje stemmeassistenten vår: "Hva er den beste nettsideplattformen for gründere i 2025?" Google og andre søkemotorer har blitt stadig mer AI-drevne, og prioriterer innhold som svarer direkte på slike spørsmål. Her kommer AEO inn i bildet.
Eksempel på AEO i praksis:
Du har sikkert søkt på Google, og fått opp alternative søkebegrep som dette:
"People also ask" eller "Mer å spørre om".
Bildet viser Google søkeresultat som viser direkte svar på et spørsmål. Her søkte jeg på digital markedsføring i Google.
Ved å lage en blogg eller FAQ-landingsside som svarer på spørsmål kundene dine ofte har, kan du sikre at virksomheten din blir synlig i slike utdrag.
Hvordan bruke AEO?
En av de enkleste og mest effektive måtene å dra nytte av AEO på, er å lage en FAQ-landingsside. På en slik side kan du svare på spørsmål kundene dine ofte har – og optimalisere svarene slik at de enkelt kan bli hentet ut av søkemotorer.
Slik lager du en FAQ-landingsside:
- Identifiser spørsmålene klientene dine stiller. Dette kan være alt fra "Hvordan hjelper coaching meg?" til "Hva kan jeg forvente av en første coachingtime?"
- Bruk tydelige overskrifter. Sørg for at hvert spørsmål er strukturert som en H1, H2- eller H3-overskrift.
- Svar presist og strukturert. Bruk korte, konkrete svar på 40–50 ord, etterfulgt av detaljer for de som vil lese mer, f.eks link til en blogg.
- Optimaliser teksten. Inkluder relevante søkeord naturlig i spørsmålene og svarene.
Test og tilpass.
For å optimalisere FAQ-siden din ytterligere, er det viktig å teste og tilpasse innholdet over tid. Bruk Google Search Console eller lignende verktøy for å se hvilke spørsmål som faktisk får klikk, og juster innholdet deretter.
SEO-verktøy du kan bruke:
- Google Søkeordplanlegger: Dette verktøyet er primært for annonsører som bruker Google Ads, men kan gi noe innsikt i søkevolum og gi ideer til relevante søkeord.
- Ahrefs, Semrush og Moz Keyword Explorer: Disse er mer avanserte SEO-verktøy som gir deg detaljert informasjon om søkeord, konkurranse og andre viktige faktorer.
- AnswerThePublic: Dette verktøyet lar deg se hvilke spørsmål folk stiller relatert til et bestemt emne. Du får tre gratis søk per dag. Husk å velge Norge og norsk språk for å få relevante resultater.
Ved å bruke en kombinasjon av disse verktøyene kan du få en god forståelse av hvilke søkeord og spørsmål som er viktige for din målgruppe, og optimalisere innholdet ditt deretter.
Husk at det viktigste er å velge de verktøyene som passer best for dine behov og ditt budsjett. Det finnes mange gode alternativer der ute, så det er bare å utforske og finne de som fungerer best for deg.
Eksempler på FAQ-spørsmål:
La oss fortsette på eksemplet for coach og stressmestring.
- "Hvordan fungerer coaching for karriereutvikling?"
- "Hva koster coaching for personlig utvikling?"
- "Hva er forskjellen på coaching og terapi?"
Eksempel på et FAQ-svar for AEO:
Spørsmål: "Hvordan kan coaching redusere stress?"
Svar: "En mental trener kan hjelpe deg å prestere bedre på jobb ved å lære deg teknikker for å håndtere stress og negative tanker, øke fokus og konsentrasjon, og forbedre relasjoner og kommunikasjon med kolleger og ledere. Dette kan føre til økt produktivitet, bedre jobbtilfredshet og karriereutvikling."
Bildet viser hvordan en FAQ-side vil gi deg økt synlighet i Google (Og andre søkemotorer, som f.eks bing - som brukes av Microsoft Edge)
Coach og mentaltrener Ole Christian Sandvoll kommer øverst i søket fordi han har laget en info-side (FAQ) der han svarer på ulike spørsmål om coaching:
SEO i sosiale medier
Meta har gjort noen endringer i hvordan # - emneknagger - fungerer på plattformene sine.
Selv om de kanskje ikke er like avgjørende som før, spiller de fortsatt en rolle i synligheten av innholdet ditt.
Det anbefales å bruke relevante søkeord både i sidenavn, bio, tekster/captions og som # emneknagger for å øke sjansene for å bli funnet i søk.
Hold det naturlig - 3-5 nøye utvalgte emneknagger per innlegg er som regel nok. Ønsker du å bruke flere, kan det være lurt å plassere dem i en kommentar under innlegget ditt.
Dette er også anbefalt for andre sosiale medier, som f.eks LinkedIn.
Oppsummering
SEO og AEO er begge avgjørende for hvordan nettsiden din presterer på nett. Mens SEO hjelper deg med å bygge langsiktig synlighet, gir AEO deg en plass i fremtidens søk - der stemmeassistenter og AI spiller en viktig rolle.
Ved å kombinere begge strategiene, spesielt gjennom tiltak som en FAQ-landingsside, kan du sikre at nettsiden din er både relevant og tilgjengelig for dagens og morgendagens kunder.
Er nettsiden din klar for fremtidens søk?
Jeg anbefaler deg å optimalisere nettsiden din både for SEO og AEO, slik at det blir enkelt for kundene dine å finne akkurat deg.
SEO og AEO er noe man må jobbe med over tid, for å finne de søkeordene og spørsmålene folk søker svar på.
Jeg anbefaler deg å bruke Google søkeordplanlegger (spesielt hvis du bruker Google Ads), og utforske andre verktøy som Ahrefs, Semrush og Moz Keyword Explorer for mer avansert søkeordanalyse.
I tillegg er AnswerThePublic et nyttig verktøy for å finne spørsmål folk stiller. Her har du muligheten til å søke gratis etter 3 søkeord eller fraser per dag.
Kombinerer du disse, vil du komme godt i gang. 🔍
Er du usikker på om hjemmesiden din er optimalisert for Google (og Bing/Edge)?
En webpage-audit gir deg en grundig sjekk av SEO, hastighet, brukeropplevelse og synlighet i søk. Du får konkrete tilbakemeldinger og enkle forbedringspunkter slik at siden din blir mer synlig og effektiv. Ta kontakt, så finner vi ut hva som kan optimaliseres!
Nysgjerrig på hvordan det funker? Ta kontakt med meg i dag, så tar vi en kaffe sammen, og snakker business og markedsføring ☕
Send meg en epost til [email protected]
Eller book en gratis samtale her.
Sjekk gjerne de andre blogg-artiklene mine! Og meld deg på nyhetsbrevet nedenfor, slik at du kan få beskjed når nye artikler publiseres. Del gjerne og si din mening i kommentarfeltet nedenfo! ⤵️
Takk! 😊
Denne artikkelen er skrevet av Grethe Berg i samarbeid med ChatGPT og Gemini.
Book gjerne en gratis og uforpliktende samtale med meg!
Nyhetsbrev
Fyll ut skjemaet nedenfor, for å motta nyhetsbrev fra meg.
Jeg skriver om markedsføring, teknologi, gründerlivet og mye mer.
Nyhetsbrev sendes ca 1 gang per uke.
Du kan melde deg av hvis du føler det ikke er for deg.
Velkommen!
Jeg liker ikke spam, og vil ikke spamme innboksen din unødvendig.